torsdag, desember 04, 2008

ikke alltid like enkelt...


i går kveld hadde vi (mikael) matlaging her hjemme...
noe må vi jo finne på når NRK er så dumme
at de slutter å sende vanlig barnet-tv i nesten 4 uker...
***
det er faktisk bare noen mndr siden mikael begynte å
følge med på barne-tv...
og han har så klart full oversikt over hvilket
barnetv-program som kommer hvilken dag:)
*
vi syns jo det er helt fantastisk...
det råder nesten en slags normaltilstand over
heimen, når han sitter klistra opp i tv'n
og følger med...
(selv om det av og til må gjøres på litt
spesielle måter...som f.eks. at jeg må filme
hele barne-tv med kamera...mens han er i et
annet rom...så han kan se det på
kamera istedenfor;))
***

så kom 2. desember (1.des.hadde vi svart skjerm hele kvelden)

...og jeg håpet i mitt stille sinn at

"jul i blåfjell" skulle fenge min lille gutt...og så for meg

at vi skulle sitte sammen hver kveld i førjulstida

og kose oss med den skjønne serien...

***

men den gang ei...

gutten skjønte jo ingen verdens ting...


hvor var Dora Utforskeren???

han fant fra tv-oversikten i full fart

for å sjekke...

og han sjekket alle dagene framover...

og fikk et fortvilet blikk i øynene sine...

"det er jule-barnetv, mikael.." prøvde jeg å forklare...

"NEEEEIIII...mikael vil ha DORA!!!"

stakkars lille gutten min,

det er ikke enkelt med autisme i disse

søte juletider!!!

11 kommentarer:

My home is my Castle - by Kari sa...

Stakkars Mikael...
Det kan ikke være lett når det blir forandring i rutinene....Det lille jeg vet om autisme, er nettopp dette med faste rutiner og hvor nøye det er.....
Ikke mer enn at han er vant til noe, så forandres det....
Kan jo vøre vanskelig mange ganger for noen og enhver..

Håper dere får til ett eller annet sånn at han kan kose seg han og...
Det finnes vel ikke cd med dette barnetv på heller ??

Ha en fin dag
Klem,Kari

KKannDesign sa...

Ojojoj - skjønner at det ikke kan være så lett! Dessuten er ikke blånissene så lett å forstå heller!
Men det er en skjønn serie som en virkelig kunne ha kost seg med!
Mine følger dessverre ikke med på nissene lenger - skulle gjerne ha gjort det jeg! Men jeg vet vi satt hver kveld i desember sist den gikk - og det var såååå koselig!

Ha en knall torsdag!

Klem fra KKann

My home is my Castle - by Kari sa...

Hehe..
Nå er ikke jeg noe flink verken på data eller til å forklare, men jeg skal prøve så godt jeg kan ;)
Hvis du går inn på siden min og finner listen over sangene mine. Nederst på den finner du en link
" create your free playlist "

Du må registrere deg som medlem, gratis og når du har gjort det kan du søke etter musikk :)

Trykk på generate code og velg E
( det nederste )Da kommer du til en kode som du limer inn under HTML på siden din....

Håper du får det til ;)
Bare spør hvis det er noe du lurer på :)
Klem,Kari

Villa Luftslottet sa...

Uff, det var jo rett trasig da...kjønner Mikael godt jeg, for jeg kan ikke fordra når "alle" kanalene er opptatt med sport:)
Du får kjøpe en DVD med Dora, og jukse til littegranne...tror det skal være mulig...om ikke, men er jeg bestemt at vi har en kanal som sender Dora nå også, så d kan jeg ta det opp om du vil, bare send meg en mail:)

Villa Luftslottet sa...

Tastene flyger visst fra meg, så enkelte bokstaver detter ut..hehe

Line sa...

Uffda, stakkars Mikael...
Vi hadde litt av same problemet når Fredrik var mindre...Når det vart julebarnetv blokka han heilt ut, for det var iikje SÅNN barnetv han ville sjå....
Er ikkje så enkelt å fylgje opp med "vanlig" barnetv for han heller, sidan det er forskjellig som går kvar einaste dag, men noko av det kan ein vel finne på andre kanalar trur eg...
Lykke til, og trøsteklem til Mikael:0)
Har ei utfordring til deg, tek du den??
Klem Line

Anemone sa...

Kjøp Dora på DVD til gutten og la han få som han er vant til sier nå jeg :-))

Sissel sa...

ntåå.. stakkars! ikke enkelt når de faste rutinene forsvinner...

organic-lizzi sa...

Oisan!!Ikke moro for noen av dere..
Håper på rask løsning!!
Ellers må du ha en herlig kveld&Stooor klem fra Randi

Solveig sa...

Huff, synes så synd i Mikael!!
Endelig har han fått sansen for barnetv og koser seg med det:)
Og han har virkelig oversikten og!

Dette var ikke noe gøy for ham nei!
Eller for deg som mor.

Synes den serien går på Nrk 3 jeg,men kan hende jeg tuller..
Siden det aldri er barnetv her i huset. Eller en dvd og prøve å trikse til som noen andre her sier! Kanskje ta opp den innledningen fra tidligere å prøve deg fram;)

Stor klem!!

Kristines verden sa...

Huff, alle disse overgangene og skiftene i hverdagen er slitsomme..i jobben min syntes jeg ofte den vanskeligste delen er å skape forståelse for barnas behov og få personalet til å forstå at de ikke endrer barnet ved å kjøre sitt eget løp...Så fint at du er så åpen rundt hverdagsproblematikken- ikke så mange som kan forstå dette uten at noen faktisk gir dem innblikk i sin verden! Du har en unik flott gutt og du står på for gutten din! Formiddagsklem fra meg