mandag, mars 02, 2009

lykke…

…kan være så mangt!!!

om lørdag var lykke for meg å kunne gi mikael en opplevelse…som ikke er en selvfølge for små gutter som ham!!!

vi tok sjansen på å ta ham med til Jumbo Lekeland…som altså er ett kjempestort lokale med sklier, trampoliner, endeløse klatrestativer og labyrinter…

jeg ble LITT skeptisk da vi kom inn og så hundrevis (virket det som) av voksne og barn i alle aldre, som ropte og hylte…og noen forferdelige smell fra en ball-skyte-maskin…

og ganske riktig…Mikael ble tydelig preget…holdt seg for ørene og hadde et smertefullt uttrykk i ansiktet, mens han løp rundt og var helt forvirret!!!

akkurat da jeg tenkte at dette går ikke, vi må bare reise hjem igjen…DA tok Mikael saken i egne hender…han fant et tomt rom med dør, som han lukket seg inn i…jeg gikk etter ham, og han satte seg på fanget mitt og gråt…”Mikael har vondt i hodet og er stressa i kroppen”!!!

VONDT I HODET OG STRESSA I KROPPEN” …dere som kjenner Mikael, skjønner hvor stort det var for meg å høre denne lille gutten, med dette store handikappet, som jo autismen er…si disse ordene!!! han fortalte hva han følte…han innrømte at han hadde VONDT!!!

vi satt der en god stund…og jeg trøstet ham så godt jeg kunne…plutselig løp han inn i kaoset…og litt etter litt klarte han å takle bråket…

DSC_0294 copy

DSC_0311 copy

DSC_0315 copy

DSC_0360 copy

til slutt frydet han seg stort…og lekte hardt og intenst…sånn som han pleier!!!

da vi reiste hjem igjen…satt jeg igjen med en lykkefølelse…lykken over at vi hadde gitt mikael en flott og helt “normal” opplevelse…blandet med tristheten over at han må slite med så mye som vi “normale” tar som en selvfølge!!!

14 kommentarer:

Hespe sa...

Forstår godt at dette var et lykkelig øyblikk for deg... Det beste av alt var å høre at Mikael fant en måte å overvinne problemet på, og bildene taler jo for seg, HAN er også lykkelig :-)

Ha en flotters uke kjære venn!

Klem fra Hildegunn

Perlehvit sa...

Ble helt rørt nå jeg.
Skjønner godt det var et spesielt øyeblikk ja!

Så bra det gikk da!:D
Han ser veldig fornøyd ut på bildene hvertfall:)

Living White sa...

Jeg må si som Perlehvit, jeg ble også rørt. Du beskrev det så fint. Ja det er nok mye man tar for gitt her i livet og det er slike innlegg som det du hadde nå som får meg til å tenke...
Takk for at du deler dette med oss

Torilpia sa...

Hei Tara :o)
Lenge siden jeg har hatt tid til å stikke innom nå. Har omtrent ikke slått på pc'n hjemme de siste to ukene. Jobben tar alt jeg har av energi dessverre.
Men nå har jeg sittet og lest det du har lagt ut siden jeg var innom sist. Som vanlig - mange flotte innlegg og bilder :o)
Skjønner godt at det du beskriver her var veldig spesielt. Så flott at Mikael klarte å formidle hva han følte til deg og i tillegg snu det til at han fikk en kjempeflott tid i lekeland. Må være en seier for både ham og dere andre i familien :o)
Syntes litt synd på den nye Pororo jeg .. hihi .. men så bra at han nå er godtatt :o)

Når det gjelder GG - sist uke var jeg innom en butikk kalt Cornelias hus i Trondheim. De dreiv å pakka ut masse nye varer. Utenfor butikken stod det maaange kasser med GG-tape på ... HERLIG :o) Fikk ikke sett så mye av det - hadde ikke tid til å vente .. men skal innom i løpet av uka. Gleder meg.

Håper alt er bra med dere alle sammen - ønsker dere ei flott uke - stor klem fra Toril :o)

Frøken Fryd sa...

Så fantastisk at det gikk bra og at han klarte å si hva han følte.

Så fint at du deler sånne øyeblikk med oss.

Drømmen om en eplehage sa...

Så utrolig flott at det gikk så bra til slutt!

Skjønner at dette er noe som var en seier for dere, så hipp hurra :o)

Kjenner jeg blir gald langt inn i hjertet med deg. :o)

Ja, dette er lykke!

Varme klemmer!

Susanne sa...

Så fantastisk å lese:) Fikk helt frysninger jeg:)

Herlig gutt!

Eli Kristin sa...

Å så herlig da, blir helt rørt jeg :) Må ha vært en utrolig følelse å kjøre hjem etter sånn en dag sammen!!

Stor klem fra meg

Elisa Day sa...

Blir rörd när jag läser, vilken härlig upplevelse. Och du skriver om det så bra och bilderna är så fina. kram

organic-lizzi sa...

Åhhh!Så fantastisk!!
Skjønner virkelig at det var stort..
(egentlig skjønner jeg godt at han som er så sensitiv ikke takler støyen også..)
Supre bilder av en vakker gutt!!
Nattaklem fra Randi

CosiFanTutta sa...

Hei, lenge siden sist!
Så rørende, er helt satt ut jeg - det ER virkelig unikt at han kan definere følelse av indre uro - tenk det!! Kjekt å lese - takk for at du deler!

Ha det så godt :o)

Cosiklem

Linda sa...

Hei Tara, Dette var ren LYKKE!! Tenk å klare å sette ord på hvordan han har det inni seg.. Jeg klarer jo det ikke engang!! Og du er nok veldig tålmodig og lar han få lov til å kjenne på det og gir han tid til å finne ut og hente krefter..Og for en mestringsfølelse han må ha fått når han endelig klarte å være der med alle de andre barna og bråket..Stilig!! Stor klem:)

litenIda sa...

Skjønner godt at dette var et spesielt øyeblikk, for dere begge to! Ser på bildene at han storkoser seg!

Line sa...

Her renn tårene....
Det er som eg har sagt før ~ ein står på ein måte på toppen av barren når enno eit lite skritt og ein ny seier er på plass!!
Kvart skritt som vert tatt er ufatteleg stort, og det å kunne definere følelsar og formidle korleis ein har det....
"One little step for a man, a giant step for the mankind" kan vel gjerne beskrive korleis dette kjennest.
Eg er så lykkeleg på dokka sine vegne, og det er fantastisk å sjå på desse bilda:0)
Stor lykkeklem til Tara og Mikael