lørdag, januar 16, 2010

et spørsmål til dere…

jeg må skjerpe meg, og bli flinkere til å bruke vannmerke…

har lest endel i det siste om misbruk av bilder osv…

spørsmålet mitt er følgende;

DSC_0782 copy copywm 

hjelper det egentlig noe særlig med dette merket?

og hvor er det egentlig best å plassere det?

ser noen har et lite et i et hjørne, eller helt nederst i bildet…

mens andre har et stort merke over hele ansiktet f.eks…

noen som har noen gode råd å komme med…?

DSC_1015 copy copywm 

jeg vet at bloggen min er bittebitte liten;)

men jeg legger jo ut en god del bilder av en tildels lettkledd gutt her…

og jeg har abolutt ikke lyst til å slutte med det…

jeg har bare behov for å føle meg litt tryggere…

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg hadde dekket hele bilde...å bare ha i ene hjørnet eller sånn som du har prøvd her,så er det jo ingen problem å klippe det vekk.

håper ikke du slutter å legge ut bilder,er innom bloggen din hver dag..og blir så glad av å se bildene du legger ut,må si du har 2 utrolig herlige gutter=)

hilsen ei som ikke er flink å legge fra seg en hilsen,men som leser bloggen daglig=)

Miriam Elisabeth sa...

Selv har jeg en "usynelig" signatur midt i bildet i tillegg til en synligere,- dette pga erfaring med folk som rapper mine bilder og sier det er dems egne...

Sier som anonym, ikke slutt å leg ut bilder:)

Ha en fin søndag :)

Guttemamma sa...

Har ikke greie på dette,men det er mange SYKE mennesker der ute:(,så de fine bildene av goingen din må du beskytte så godt du kan....
klem

Guttemamma sa...

Har ikke greie på dette,men det er mange SYKE mennesker der ute:(,så de fine bildene av goingen din må du beskytte så godt du kan....
klem

mi-rachel sa...

du burde absulutt merke bildene dine!! selv om jeg syns blildene ikke blir så estetetisk fine da. jeg tenker at en må se hvert bilde an å velge en løsningen både ser litt fint ut,samt at den minsker mulighetene for at noen kan klippe logo vekk og bruke bildene dine.

CosiFanTutta sa...

Heisan, sikkert lurt å lage et merke på bildene dine. Har sett noen som har over hele bildet, men "gjennomsiktig", slik at det nesten ikke synes. Hvis du tar det nede i hjørne kan en bare redigeres vekk.

Du kan endre html på bloggen og hindre muligheten for å høyreklikke på bilde og lagre på eget område, men HVIS noen vil bruke bildet ditt så klarer de det selv om du hindrer for den vanligste måten å kopiere bilder på.

Du må for ALL del fortsette å dele bilder av guttene dine!!

Cosi-klem

~¨Jenny~¨ sa...

Takk for at du tar opp dette!! Jeg legger ikke ut så mange bilder av min datter, nettopp fordi jeg ikke har laget meg et slikt vannmerke.. Trenger jeg Photoshop for å gjøre det? Eller et annet program?

Arya sa...

Huff, du er inne på et ømtålig område der. Har jo et vannmerke, men det er så ørandes lite at det er vel mest for å døyve min egen dårlige samvittighet. Så jeg følger med for å høre hvilke løsninger du ender opp med. Likte det med HTML-saken for å forhindre høyreklikkingen og lagringen. Det er jo et steg i riktig retning. Vet at FO2 har det på sin blogg - mulig å høre med henne om hva hun gjør...

Og du - IKKE slutt å legge ut bildene - de er jo helt herlige, og en del av rutinene som lyser opp min hverdag!

klem

Arya sa...

Forresten - FO2 har ikke noe sånn. Klikker du på bildet med høyre musetast i selve bloggen kommer en ikke noe videre, men ved å klikke med venstre vises bare dette bildet, og det går fint ann å lagre. Så hun hadde visst ikke noe løsning heller...

Skal søke litt på nettet når vi er tilbake fra badingen...

Arya sa...

Her, Tara, http://camillaigodeogondedager.blogspot.com/2010/01/kopibeskyttelse-pa-bilder.html, står det noe om hvordan man kan kopibeskytte bildene. Men det fordrer at man ikke har 'klikkbare' bilder. Det har både du og jeg, så jeg må fortsette å lete for å finne løsningen på akkurat dette...

Torilpia sa...

Jeg har heller ikke peiling på slike ting. Men jeg prøver å ikke legge ut biler som kan være av interesse for andre.
Du har jo så mange fine bilder - klart du må beskytte dem Tara!!

Klem!